22 ביולי 2014

בוגד

הבלוג הזה ואני סופגים לא מעט ביקורת שגוברת והולכת בזמן האחרון. בניכוי הנאצות, השאלה העיקרית המופנית כלפי היא מדוע אני מבקר רק את הצד הישראלי, או כמעט רק אותו. למה אין איזון בין הכתיבה המגנה את פשעי ישראל לבין כתיבה שתגנה את פשעי "האויב", ומגדילים חלק מהמבקרים וטוענים, מי ברוק ומי ברסס, שאכפת לי אך ורק מהצד השני.

אני מצביע על הפצעים, על המורסות המדממות, על הפשעים ש"הצד שלי" מבצע, לא כדי להרוס. להפך. כדי שאפשר יהיה לתקן את מה שנשבר. אני מנסה להאיר בפנס את הפינות החשוכות יותר של החברה כדי לגרש את הצללים המאיימים להשתלט עליה. אין חברה מוסרית הרואה ברצח, בהתעללות, בביזה ובניצול, אידיאלים הראויים לגמול. הקרב שלי הוא על דמותה של החברה שלנו, לא של חברה אחרת. כשהחברה שלנו מבצעת את הפשעים האלה, חייב כל אדם מוסרי לקום נגדם. נסיונות ההשתקה בשם איזו סולידריות מזויפת, איזה צמצום שורות דמיוני, הם מעשים של פחדנים החוששים לראות את המציאות נכוחה, ומעדיפים להסתתר מאחורי נראטיב טאוטולוגי לפיו "הצד שלנו" מוסרי ולעולם לא יבצע פשעים שכאלה, ולפיכך "הצד שלנו" אינו מבצע פשעים שכאלה, ולעזאזל עם העובדות.
אין פה איזון. לא רק מפני שאין איזון בין מדינה שמחזיקה את אחד הצבאות החזקים והמפוארים בעולם מול כוחות גרילה ספורדיים. אין פה איזון כי אני לא שווייצרי ולא משקיף או"ם שמצקצק מבחוץ. אני ישראלי, וכישראלי זה תפקידי להילחם על דמותה של החברה שלי, החברה הישראלית. מאות ילדים, נשים וקשישים נהרגו בימים האחרונים על ידי חיילים ישראלים. אלפים נותרו פצועים ונכים. אלפי בתים הוחרבו עד היסוד. מאות אלפים גורשו מבתיהם - ובני המזל מביניהם תפסו מקום במחנה פליטים מסודר. אמר לי פעם איש חכם שאין פשע שאי אפשר להצדיק בעזרת המילה "אֲבָל". לכל פשע אפשר למצוא אלפי צידוקים, אלפי תירוצים, אבל בסופו של דבר הוא נשאר פשע במהותו. אי אפשר להצדיק רצח של ילד, אי אפשר, ולא משנה כמה "אֲבָל" תנסו להכניס מסביב.
אין היררכיה למוות. המוות הוא סוף, הוא מאיין את כל הנכנסים בשעריו, יהיו אלה תינוקות, חיילים, אמהות או קשישים. כל מוות הוא נורא וכל חיים שמגיעים לסופם הם טרגדיה שבולעת לתוכה ויונקת אליה את כל הסובבים אותה. המוות לא יודע לאום, או דת, או מין, וקריאה של אדם אחד ליטול את חייו של אדם אחר היא בזויה וארורה, תהיה הסיבה אשר תהיה.
הישראלים הרואים בי בוגד מוזמנים להתבונן היטב במראה ולענות לעצמם בכנות - האם ההצבעה על הפשעים היא אסורה, או שאולי יש לאסור על ביצוע הפשעים עצמם? האם הדיבור על רצח ילדים הוא בגידה, או שאולי הרצח הוא שורש הבעיה? האם הקריאה להפסיק את ההרג המיותר הזה היא המרדה, או שאולי הקריאה להמשיכו - ובכך ליטול עוד ועוד ועוד חיים של בני אדם משני הצדדים - דווקא היא הבגידה בקדושת החיים, ערך שעליו צריכה להיות מושתתת כל חברה החפצה חיים. ההתקרבנות שבאמצעותה מוצדק כביכול כל המוות הנורא הזה, היא ילדותית ואווילית. "עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה", אמר חבר הפרלמנט הבריטי ויליאם לאמב עוד ב-1817, ועם הכוח העצום של הצבא הישראלי חייבת לבוא גם אחריות עצומה. עשרות מטוסים, מאות טנקים ונג"משים, עשרות אלפי פצצות, טילים ומרגמות - ומעט מאוד אחריות בשימוש בהם.
חברה מוסרית חייבת להתבסס על ערכי החופש, האמת והצדק. דווקא אלה המעקמים ומסתירים את האמת כדי להצדיק פשע כזה או אחר הם הבוגדים. דווקא אלה המוכנים לסבול פגיעה אנושה בצדק הם הפושעים. חשיפת סבלו של הצד השני אינה פעולתו של גיס חמישי, אלא להפך: הסתרת הסבל, החורבן והמוות שנגרמים על ידי הצד שלנו היא הבגידה החמורה ביותר, כי היא מאפשרת ומצדיקה אותם. השתקת הביקורת היא סימנה של חברה חולה ורקובה. תיוג המבקרים כבוגדים הוא סימפטום של חברות סגורות ולא חופשיות. הבוגדים האמיתיים בחברה הישראלית הם אלה המאפשרים לה להידרדר לתהומות מוסריים חשוכים מהם יהיה לה קשה מאוד להחלץ.
אני לא נלחם למען החברה הישראלית, כי היא מבוססת וקיימת - ובניגוד לנראטיב שמנסים לדחוף לנו, לא מרחף מעליה איום קיומי אמיתי מבחוץ. אני נלחם למען חברה ישראלית טובה יותר ונגד האיום האמיתי האורב לה: הפאשיזציה הפנימית שלה. התהליכים האלימים והאפלים המביאים אותה לכדי ריקבון מוסרי, ושאם לא ייעצרו בקרוב, יעכלו את כולה ויותירו רק חורבן.



9 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני מזדהה עם הטקסט אבל חייב להוסיף דבר מה חשוב ומהותי : לעיתים יש לי תחושה, כקורא נאמן, שאתה מנוכר לסבל ולאבל וליגון הישראלי. זו איננה אדישות אבל מן הטקסטים שלך מבצבצת קרירות שאיננה קיימת כאשר אתה מתייחס לסבלם ואבלם ויגונם של הפלסטינים. לעולם לא תצליח לצרף אנשים נוספים למאבקך אם תמשיך להתעלם מתחושותיהם ומכאבם של הישראלים.

אנונימי אמר/ה...

כל מלה בסלע. חזק ואמץ

אנונימי אמר/ה...

כדי שהחברה תהיה יותר טובה אני מציע להתחיל בענין הזהות של האזרח

אז ככה, לגבי היהודים, הזהות היהודית היא בעיתית
את הזהות קיבלנו מהורינו והמדינה גם יחד בניצוח הרבנות
קיבלנו את זה כשנולדנו מבלי ששאלו אותנו. כבר כאן שללו מאיתנו את החופש הבסיסי של הגדרה עצמית. ומשום מה מעולם לא שאלנו את עצמינו מה זה יהודי ומה זה טוב, למי זה עוזר ולמה לשמר את זה..

אחרי הברית מילה עלינו לגן והיתחילו לספר לנו שזו הארץ שלנו בגלל איזו הבטחה אלוהית. שאבות אבותינו חי כאן
אין לזה שום הוכחה מלבד אמונה דתית
אתם עדין חושבים שאתם חילונים?

עליתם כיתה וקיבלתם חסמבה, שירי פלמ"ח והירביצו בכם ציונות, פעולות לילה וכו
ולסיום, המוצר המוגמר מכור ההיתוך הציוני
לאורי, שמתגייס היום לצהל מאחלים ההורים שיפשוף קל ונעים עליה מהירה בסולם הדרגות ושלא תבייש את הפירמה

זהו, כולם באותה סירה, שמאל וימין
לכולם זהות כפויה
לחופש נולד תינוק, לא ליהדות ולא לציונות
והיית כאחד האדם

ת'ור אמר/ה...

תודה רבה שאתה כותב כל מה שאתה כותב. יש מחסור עצום בשפיות באינטרנט בימים האחרונים, תודה על נקודת שפיות. אל תפסיק לכתוב.

Eytan Lerner אמר/ה...

תודה . כל מילה בסלע

David אמר/ה...

חזק ואמץ.

אנונימי אמר/ה...

כנראה שהכל בעיני המתבונן, כי לי קשה לראות ניכור לסבל הישראלי בטקסטים של נעםר.

יתרה מכך, אי אפשר לדבר על הסבל הישראלי והפלסטיני באותו משפט, פשוט אי אפשר. הניסיון לעשות זאת יוצר סימטריה כוזבת בין הצדדים, כאילו מימדי ההרס והחורבן שאנחנו זורעים בשטחים הכבושים משתווים במשהו לאירועים נקודתיים שבהם כן נוצר סבל בצד בישראלי (פיגוע, חיילים הרוגים, פגיעת רקטה וכד').

רן אמר/ה...

תודה נעם. זה כל כך חשוב וכל כך אמיץ, מה שאתה עושה.

אנונימי אמר/ה...

אפתח ואומר שאני מסכים שאם אנשים נהרגו יש לחקור את העניין ולטפל בבעיות.

אבל (כן, אבל) מדבריך משתמע שבכל פעם שמישהו נהרג זה פשע מלחמה של צה"ל.
האם כאשר חיילים משיבים אש לעבר בית חולים, מתוכו יורים טרוריסטים זה פשע מלחמה? האם כאשר חמאס יורה טילים מתוך בתים פרטיים או בתי ספר על מנת להרוג ישראלים, אסור לפגוע במשגרים? האם זה בסדר שחאמס יורים ולנו אסור להגיב, כי אחרת זה ייחשב כרצח עם?

ההרג הוא הרג מיותר כי חמאס משתמש בחפים מפשע כמגינים אנושיים, כדי שהוא יוכל להרוג אותנו, והצבא הישראלי עם כל העוצמה שלו, אינו יכול להגן על העם שלו, בלי שיהרגו חפים מפשע.

מה אתה מציע לעשות כדי למנוע את ההרג המיותר הזה? לדבר עם חמאס? חמאס רוצה להשמיד את מדינת ישראל. הוא לא רוצה לדבר, אלא אם זה עוזר לו להתחמש, כדי להשמיד אותנו יותר מאוחר.

לסיכום, אני כן חושב שצריך לבדוק את העובדות. ואני גם חושב שלא צריך לקבוע שצה"ל עשה משהו לא בסדר לפני שחוקרים דברים לעומק.